Konflik

Berdasarkan sebuah novel yang anda pelajari, huraikan cara watak utama menyelesaikan dua konflik yang dihadapinya.

Saya telah mengkaji novel Jendela Menghadap Jalan karya Ruhaini Mat Darin.  Terdapat banyak konflik yang dipaparkan dalam novel ini.

Watak utama berdepan dengan konflik untuk membuat keputusan pulang ke kampung(pernyataan).  Buktinya, Lili menghadapi konflik untuk membuat pilihan apabila dia diminta oleh ibunya untuk pulang ke kampung sedangkan dia telah ada perancangan untuk menghabiskan cuti persekolahan terakhirnya bersama rakan-rakan.  Bagi menyelesaikan konflik itu, Lili mengambil keputusan untuk memenuhi permintaan ibunya dan menyembunyikan perasaannya.

Watak utama juga berdepan dengan konflik simpati terhadap ibu yang menghadapi masalah keluarga.  Contohnya, Lili bersimpati dengan nasib Che Jah yang sering didera suami tidak bertanggungjawab.  Bagi menyelesaikan konflik ini, Lili telah mendapatkan bantuan Puan Hamimah, pegawai Jabatan Kebajikan Masyarakat untuk menyelesaikan masalah tersebut.


Saya telah mengkaji novel Songket Berbenang Emas karya Khairudin Ayip.  Terdapat banyak konflik yang dihadapi oleh watak utama dipaparkan dalam novel ini.

Watak utama berdepan dengan konflik menguruskan adik-adik semasa ibu dan ayahnya dimasukkan ke dalam wad.  Ibu ayahnya dimasukkan ke hospital akibat tekanan jiwa dan ayahnya pula dipatuk ular.  Dahlia menyelesaikan konflik ini dengan keluar dari asrama dan ponteng sekolah kerana terpaksa menjaga adik-adiknya.

Watak utama juga berdepan dengan konflik neneknya yang tidak menyayangi keluarga mereka.  Contohnya, Nek Kiah selalu menyindir kemiskinan yang dialami oleh keluarga Dahlia.  Dahlia menyelesaikan konflik ini dengan sentiasa memberikan layanan yang baik terhadap neneknya dan sikap ambil berat ketika neneknya sakit telah membuka pintu hati neneknya untuk menerima mereka.